Babylon.js 4.2 z edytorem cząsteczek i Babylon React Native
Babylon.js jest silnikiem 3D, który korzystając z biblioteki JS, w rzeczywistym czasie wyświetla grafiki 3D w przeglądarce internetowej przy pomocy HTML5. Głównym celem twórców jest stworzenie całkowicie otwartego i bezpłatnego silnika do renderowania stron dla wszystkich. Dlatego też opublikowali nową, uproszczoną wersję platformy – Babylon.js 4.2. To wydanie posiada wiele ulepszonych narzędzi i przepływów pracy. Ponadto nowością jest dokumentacja platformy.
Mamy szczerą nadzieję, że Babylon.js 4.2 przyspieszy i ułatwi proces programowania, jednocześnie odblokowując nowe, proste sposoby pracy.
Nowością jest m.in. edytor cząstek i Sprite oraz Babylon React Native.
Nowe edytory w Babylon.js 4.2
W Inspektorze pojawiły się dwa nowe edytory graficzne – edytor cząsteczek i edytor Sprite. Pierwszy z nich tworzy systemy cząsteczek. Dostęp do interfejsu pozwala edytować wiele właściwości systemu cząstek, bez pisania kodu. Ponadto istnieje możliwość wyeksportowania systemu cząsteczek lub zapisania go na serwerze fragmentów. Dzięki temu można go potem załadować do sceny platformy, pisząc jedną linię kodu.
Drugą nowością jest edytor Sprite, czyli obrazów 2D skierowanych w stronę kamery. Tutaj także bez pisania kodu można tworzyć, edytować, kontrolować oraz zapisywać systemy Sprite.
Babylon React Native
Wcześniejsza wersja platformy wprowadziła system do tworzenia natywnych aplikacji z taką samą mocą renderowania i kodem, jaki jest w aplikacjach internetowych Babylon.
Nowa wersja Babylon.js dostarcza Babylon React Native. Jest to warstwa integracyjna nad Babylon Native, która łączy w sobie moc Babylon.js i React Native. Babylon Native pozwala napisać kod renderujący i użyć go ponownie w witrynie internetowej i natywnych aplikacjach. Babylon React Native łączy renderowanie 3D z interfejsem użytkownika natywnej przestrzeni ekranu platformy za pośrednictwem kodu niezależnego od platformy. Ponadto wprowadzone zmiany w interfejsie użytkownika i kodzie aplikacji 3D są widoczne od razu po ich zapisaniu.
Edytor materiałów węzła w Babylon.js 4.2
To narzędzie otrzymało trzy nowe funkcje. Pierwszą jest długo wyczekiwana obsługa renderowania fizycznego (PBR -Physically Based Rendering). Pozwala ona na tworzenie własnych, niestandardowych materiałów PBR oraz shaderów. Dlatego teraz tworzenie materiałów PBR będzie jeszcze prostsze. Nowy edytor wizualny daje dostęp do współczynnika odbicia, bezbarwnego lakieru, połysku czy oświetlenia otoczenia.
Oprócz dodanej obsługi renderowania edytor otrzymał nowe tryby. Babylon.js 4.2 pozwala na tworzenie shaderów siatki, a teraz także umożliwia tworzenie tekstur proceduralnych lub cieniowanie cząsteczek.
Ostatnią już zmianą edytorze materiałów węzła jest możliwość eksportowania, zapisywania i ponownego wykorzystywania niestandardowych ramek.
Dodane obsługiwane formaty
Po pierwsze, w Babylon.js 4.2 włączono obsługę wstępnego filtrowania plików hdr, dzięki czemu można ich używać bezpośrednio na scenie Babylon.js. Drugą zmianą jest obsługa kompresji tekstur KTX+BasisU w formacie .glTF. Pozwala to na mniejszy rozmiar plików i GPU niż pliki JPG. Ostatnią zmianą jest aktualizacja obsługi WebXR. Teraz programiści będą mogli łatwiej tworzyć doświadczenia AR/VR w różnych przeglądarkach. Oprócz tego dodano obsługę śledzenia rąk, testowania trafień oraz obsługę kontrolerów.

Obsługa WebXR w Babylon.js 4.2
Nowa dokumentacja Babylon.js 4.2
Nowe wydanie spowodowało całkowite przeorganizowanie dokumentacji. Dzięki temu nauka platformy będzie znacznie prostsza. Podejście do nauki platformy zostało bardziej ukierunkowane.
Źródło: Babylon.js Medium