Praca w IT w dobie pandemii koronawirusa
Prawie dwa miesiące trwa już walka z wirusem wywołującym COVID-19. Branże tj. lotnictwo, turystyka czy gastronomia zaczynają odczuwać na sobie jej skutki. Zwolnienia, mniej ofert pracy, wzrost bezrobocia to jedne z wielu skutków pandemii. Raport No Fluff Jobs określa, jak wygląda praca w IT oraz oferty pracy w tej branży.
Zatrudnienie
Przede wszystkim istnieją branże, dla których obecna sytuacja nie jest wielkim ciosem. Prócz firm farmaceutycznych są to firmy informatyczne. Dla większości z nich możliwa jest praca zdalna, co pozwala kontynuować projekty. Niektóre sektory rynku musiały zmniejszyć zapotrzebowanie na nowych pracowników niemal do zera. Jak widać na wykresie obok, to właśnie firmy oferujące usługi online i Software House’y najczęściej publikowały oferty pracy. Intensywniej poszukują oni teraz specjalistów-programistów czy analityków biznesowych.
Praca w IT – Wynagrodzenie
Według danych z raportu pandemia nie wpłynęła na obniżenie wynagrodzenia programistów. W porównaniu do stycznia mediana wśród najbardziej doświadczonych pracowników wzrosła o 5.5% (umowy B2B) i 4% (umowy o pracę). Wśród pracowników na poziomie mid wzrost odpowiednio wyniósł 8% i 2%.
Publikowane oferty
Podczas epidemii wzrosła także liczba ofert pracy zdalnej o 30% w porównaniu do stycznia 2020 roku. Najbardziej poszukiwaną grupą są seniorzy posługujący się językami obcymi, z doświadczeniem, a liczba ofert dla juniorów zmalała o 40%.

Znaczna część ofert jest kierowana do programistów z bardzo dobrą znajomością technologii Java, React, PHP, Python oraz Angular. W 2019 roku pracodawcy najczęściej szukali pracowników IT w obszarach Backend, Fullstack, Frontend a także Testing.
Wykres obok obrazuje zmiany jakie się pojawiły od 2019 roku. Pierwsze trzy obszary są bez zmian, ale w drugiej połowie marca, po wprowadzeniu stanu epidemii, na czwartym miejscu uplasowały się oferty pracy w kategorii mobile.
Jest to całkiem normalne zjawisko, jeśli weźmiemy pod uwagę, że firmy świadczące usługi online i tworzące aplikacje mobilne najmniej ucierpiały w czasie epidemii.
Źródła: Raport NoFluffJobs, BusinessInsider