Software house’y sięgają po venture capital – Raport
Software house’y coraz częściej decydują się na dywersyfikację przychodów poprzez wdrażanie własnych produktów. Dzięki temu otwierają się oni na współpracę z funduszami venture capital. Jest to jeden z kluczowych wniosków płynących z raportu „Finansowanie VC w branży Software House” przygotowanego przez fundusz Czysta3.VC.
Celem raportu było zbadanie realnych potrzeb, wiedzy i potencjału inwestycji typu venture capital na rynku software house. Respondenci wskazali w nim kluczowe problemy i wyzwania stojące przed branżą. Pokazali także oczekiwania wobec funduszy, które są dla nich wciąż względnie nowym źródłem finansowania. Koncepcja włączenia software house’ów do spektrum zainteresowań funduszy Venture Capital wynika z transformacji na rynku start-upów. Na przestrzeni lat przestały bowiem one budować wewnętrzne zespoły programistyczne i zaczęły zlecać kompleksowo tworzenie oprogramowania na zewnątrz. Kiedy trend ten zaczął dominować, software house’y stały się swoistymi centrami innowacji tworzącymi także własne produkty, dysponując unikalną wiedzą i kompetencjami technologicznymi – tłumaczy Szymon Janiak, Dyrektor Zarządzający funduszu Czysta3.VC.
Główne problemy software house’ów
Badani respondenci dostrzegają problem niewykorzystanego potencjału marketingowego oraz sprzedażowego w swoich spółkach. Wśród najliczniej wskazywanych jako „istotny” oraz „bardzo istotny problem” w rozwoju, znalazły się brak strategii w zakresie marketingu usług (58%) i brak konsekwentnej strategii w sprzedaży usług 61%. Drugą grupą istotnych i bardzo istotnych trudności, które dostrzegają software house’y, są kwestie związane z pozyskiwaniem wartościowych pracowników (56% respondentów). Co dalej, w konsekwencji powoduje presję płacową i wysoki koszt wynagrodzeń obciążający budżet firmy (58% badanych). W tym kontekście zrozumiała staje się duża gotowość SH do tworzenia własnych produktów, które ułatwią pozyskanie dodatkowych źródeł dochodów, niezwiązanych z przepracowaną liczbą godzin programisty i szukania do współpracy inwestorów venture capital (71,3%).
Skąd software house’y biorą pieniądze
Przede wszystkim 45% badanych deklaruje, że nie korzystało z żadnych zewnętrznych form finansowania swoich software house’ów. Najpopularniejszą formą pozyskiwania środków wśród ankietowanych jest pożyczka lub kredyt bankowy – w toku działalności sięgnęło po nie prawie 37% firm. Wśród badanych 86% deklaruje, że posiada co najmniej podstawową wiedzę dotyczącą finansowania venture capital. Z kolei 31% z nich uznaje, że bardzo dobrze orientuje się w tym temacie. Deklarowana wiedza o VC ma jednak w większości przypadków wśród badanych jedynie wymiar teoretyczny. Około 70% badanych nigdy dotąd nie prowadziło rozmów z funduszem inwestycyjnym.
Software house’y doceniają zalety inwestorów
Respondenci, poproszeni o ocenę, jaką wagę mają poszczególne zalety finansowania venture capital najwyżej ocenili wsparcie doświadczonych doradców współpracujących z funduszem. Prawie 71% wskazało ten czynnik jako „ważną” i „bardzo ważną zaletę”. Dalej wskazali wsparcie kontaktami zawodowymi, „otwieranie drzwi” – 79% wskazań oraz pomoc w skalowaniu działalności – 78%. Ważnym punktem było także wsparcie w ekspansji międzynarodowej – 72%. Na pozafinansowe korzyści współpracy z funduszem wskazuje Radosław Bułat, CEO Applover, software house’u, który pozyskał inwestora VC. „Oprócz samej inwestycji, bardzo ważne było to, aby inwestycja była „smart”, a nie skupiała się tylko na „money”. Bardzo dobrze sprawdza się sieć venture partnerów, od których co jakiś czas możemy odbić nasze biznesowe problemy czy wyzwania oraz nawiązać współprace związane z wzajemną promocją”.
Obawy software house’ów
Respondenci mieli wskazać także obawy, jakie mogą mieć osoby zarządzające software house’ami. Niemal połowa respondentów wskazała możliwość utraty kontroli i decyzyjności w firmie w związku z dołączeniem inwestora. Wśród badanych 11% mówi o konieczności przekazania udziałów w zamian za finansowanie i potencjalnych nieadekwatnych oczekiwaniach funduszy. Dotyczy to przede wszystkim wyników, ale także procesów i raportowania. Na chwilę obecną pokutuje wiele nieuzasadnionych obaw dot. kontroli nad spółką, zmiany jej założeń biznesowych czy forsowania decyzji. Są one korzystne jedynie w krótkim terminie. Wyraźnie pokazuje to, że potrzebujemy więcej edukacji w zakresie współpracy z VC dla potencjalnych beneficjentów, co powinno stopniowo zwiększać liczbę ciekawych inwestycji w tym sektorze – dodaje Janiak.
Webinarium
01 października, o godz. 14.00 odbędzie się bezpłatny webinar Finansowanie VC w branży software house. Autorzy raportu oraz eksperci będą dyskutować o tym, w jakim stopniu finansowanie VC może okazać się odpowiedzią na największe wyzwania stojące przed firmami IT. Więcej informacji, a także zapisy:
https://czysta3.clickmeeting.com/finansowanie-venture-capital-w-branzy-software-house/register
Pełna treść raportu dostępna jest pod linkiem:
Patronat nad raportem objęły: ITCorner, Interizon Pomorski Klaster ICT, KLASTERit – Klaster Firm Informatycznych Polski Wschodniej, Klaster ICT Pomorze Zachodnie, a także Stowarzyszenie Inżynierii Wymagań.
Patronatem medialnym publikację objęły justjoin.it, BrandsIT, iTWIZ oraz DevNews.
***
Metodologia:
Raport powstał w oparciu o badanie przeprowadzone metodą CAWI wśród 80 firm IT tworzących dedykowane oprogramowanie (software house’ów). Oprócz wyników ankiety odnaleźć można w nim także komentarze ekspertów z branży, opinie spółek, które skorzystały z finansowania. Znajdują się w nim także podstawowe informacje na temat działania venture capital.
Czysta3.vc – fundusz o kapitalizacji 50 mln złotych, koncentrujący działalność inwestycyjną głównie na branżach software house i martech. Dzięki znajomości sektora i doświadczeniu, fundusz skutecznie wspiera spółki w skalowaniu biznesu, pomagając m.in. w ekspansji zagranicznej i usprawnieniu procesu sprzedaży. Strategia biznesowa Czysta3 zakłada rozwój portfela o spółki posiadające unikalną wartość, a jednocześnie komplementarne w stosunku do pozostałych, preferując podmioty o sprawdzonym modelu biznesowym.
W pierwszej rundzie fundusz inwestuje 1 mln złotych.
Kontakt:
Alicja Miazga
Marketing Manager, Czysta3.vc
alicja@czysta3.vc, +48 539 312 257